aRtS oF cRitiSm....

14 Okt tarikh bermula..

Testing2 one,two,three..



1st time buat blog..... hmm setelah agak keciwa ngan sesetengah pihak yang bertingkah pendapat
ngan aku.. aku pun dah x rasa lagi group yang aku join tersebut dapat membuatkan aku meluahkan siapa diri aku yang sebenarnya...akulah aku...x hipokrit, hard stander dan suke pikir out of the box rather than just study dan gelabah x tentu hala...bukan nak bangga diri ataupun nak menunjuk-nunjuk..tapi aku rase sebagai mahasiswa yang ingin dikagumi kerana mempunyai modal insan yang tinggi spt yang diwarwarkan PM kita, kita harus berani tanpa melanggar mana2 undang2...whether or not undang2 tersebut boleh dipanggil undang2 or not as long as perkara tersebut telah digazetkan sbg undang oleh pentadbir negara..(quite confusing and provocative isn't it).Tapi biarlah ia menjadi isu yang x payah aku bincangkan kat sini.Sebab dah bersepah bloggers yang agak 'rebel' dah bincang hal ni dan hasilnya?emm..pikirlah sendiri.Ada orang kata dengan mempertikai kredibiliti pihak universiti kita sebenarnya memburuk-burukkan universiti yang kita cintai?.benarkah tuduhan tersebut? bagi aku, sebagai seorang mahasiswa aku mahu melihat universiti tempat aku belajar adalah universiti yang gah dan dicontohi oleh universiti2 lain.Jadi,point aku di sini...tidaklah salah jika seseorang itu mempertikai atau mengkritik pihak universiti.Ini kerana jika tiada teguran dibuat kepada mereka,mereka akan mudah leka dan tidak sedar apa yang harus mereka lakukan untuk pelajar dan juga universiti.Tapi aku jugga tidak kata bahawa kita patut kutuk mereka.Bersopanlah dalam menegur orang,ye lahkan..sape yang nak ikut teguran kite kalau kite tegur gune bahase yang kurang elok?kalau aku pon aku buat dont know jer...hehe.Mahasiswa2 kita kebanyakannya kurang peka tentang keadaan negara.macam  case akulah...aku guna term yang ade a little scent of politik dalam group aku  pon dorang dah buat reaksi kurang senang.Kita bukan mengutuk,menghina,memburuk-burukkan diorang(politician) mahupun menunjukkan sokongan kita terhadap mana2 parti politik.Kita kena sedar bahawa mahasiswa juga adalah rakyat.Aku agak terkejut dengan reaksi seorang rakan aku...dia mengatakan bahawa tanpa pengetahuan tentang politik pun kita still boleh succeed dlm hidup particularly for us to be a doctor.Tapi aku nak tanye korang...sukekah korang bile kite dah berjaya nanti for example jd doc..pastu korng tgk pemimpin2 mase tu sumenye incompetence..buat keputusan pon x matang...suke ker?aku takut bende macam ni lah terjadi jika kita hanya hidup untuk kita tanpa memikirkan keadaan sekeliling.Kita juga perlu sedar bahawa mahasiswa juga adalah rakyat.Jangan orang kata betul korang mengangguk,orang kata salahpun korang still mengangguk tanpa pikir dulu...takat ni lah dulu madah aku kali ni...=)maklumlah 1st time post.


7 comments:

  spinalcord

October 15, 2008 at 7:20 AM

as'kum...mantap tul pemikirn ko...btol jgak pa yg ko kate..mahasiswa2 skrang xrmai yg peka dgn keadaan politik d sekeliling..topik2 politik cuma panas cam pisang grg bile menjelangnye pilihn raye...kreadibiliti pemimpin mempengaruhi masa depan negara...pa pun,truskn usaha anda...

  faza

October 15, 2008 at 10:44 AM

yg ko mksdkan tu aku kan.. aku sbnrnye nak bls pantun lan yg kat atas tu.. ade kalo ko bc smule.. mmg btl ckp ko, n aku mmg sgt mengikuti prkmbangn semasa mende ni... aku sbnrnye xnak brpantun pun kat situ, tp sbb geram kat ko yg dok ckp psl tdng merah aku tu.. aku xreti pun brpantun ni, tu pun g mntk tlng zila tlng wat. mmg niat aku nak sktkan ht ko... aku mntk maaf bnyk2 ye...

  SYed

October 15, 2008 at 1:31 PM

hahaha..faza ak sebenarnye x de lah terase sgt..ak bukan sensitif sgt...mgkn kadang-kadang tu ak macam emo sikit kalau aku rase ape yg aku cube aku sampaikan tu x sampai atau mungkin ditolak orang...sedangkan aku rase kite mmg patut tahu dan x salah untuk tahu tentang bende tu...well maybe kekurangan aku...btw x perlu mintak maap pon...mgkn ak yg patut mintak maap main2kan cara pemakaian ko..=) peace!

  Lan

October 15, 2008 at 11:03 PM

mahasiswa skang mkin lmah...tau nk stadi jea...mlas nk ambek tau psal isu semasa...nanti dah kuar keje mcm2 xtau...ble ckp psal isu semasa sket kne label plak berpolitik...terpulang laa kalo xnak tau psal politik2 nie...p aku akn tetap minat bab nie...hehe...ne tau satu ari nanti aku dpt jd PM lak...amin...hehe...zahid...xde topik pnas ke nk bincang??mcm biasa laa...hehe...

  SYed

October 15, 2008 at 11:42 PM

ish lan...jgn la macam tu...biar aku jd pm dulu..ko timbalan aku....hahahahaha...

  zahirah ardy

October 18, 2008 at 2:59 AM

uisy, sorang lagi blogger lahir!

ada yang prefer to keep things to themselves rather than talk blatantly about certain things. i personally always prefer to observe first. then, summarize everything and if any problem was to occur, i shall act on it, insya Allah. aku prefer cara cakap straight pada orang yang bertanggungjawab, mungkin... anyhoo, hang nak jadi mahasiswa yang bagus, etc., kena ada kesabaran. mana boleh emosi, uy! tabley, tabley! biasalah ada segelintir yang membangkang. biasalah bila ada yang senang, ada juga yang tak senang. one man's meat is another man's poison.

  SYed

October 19, 2008 at 10:40 AM

thx for yer comment z..
you indeed right abt wht you said..one's meat yet poison to other...but my way is a bit differ from yours...aku personally love to discuss first with my collegue first rather than summarize things up by myself...i do not want to make things in chaos as the one who disagree with particular thing is myself...as i sound..i really dont want to be selfish..if i'm one the one o and only person who did't agree with something..i prefer adapting rather than making fuss here and there..so my point discussing bt thing in our group was firstly to see how much our group member react to certain things...in last discussion particularly abt the theater performance...it is obvious that they really did'nt want tthat bad scene to be happen ..but from what i see is they did't want to talk abt it...and what make makes me wonder is why?are they afraid or are they dont want to take a shit abt that kind of things....and i know that some of my word sound sluggerish..and well im also a human...al-insan if i should called it...btw its always a subjective things....and for me i chose to be myself...bt me being emo..erm maybe hormones hahahhaa....bad day i think...>.<